Tiedote: Kalliolan klinikalle on avattu asumisyhteisö päihdekuntoutujille

Nurmijärven Nukarilla sijaitsevalle Kalliolan klinikalle on avattu uutena toimintona 9-paikkainen Vantala-yhteisö, joka tarjoaa päihdehuollon asiakkaille kuntouttavaa asumispalvelua.

Palvelulla vastataan lisääntyneeseen tarpeeseen päihteettömien ja toipumiskeskeisten asumispalveluiden kentällä.

”Havaitsimme Kalliolan klinikan Myllyhoito-kuntoutuksessa, että varsin usein päihdekuntoutujat tarvitsevat myös asunnon. Olemme pelkästään tämänkin vuoden puolella etsineet kuntoutusjakson aikana useille henkilöille asuntoa ja koemme, että asuminen on perustarve, jonka ihminen tarvitsee, jotta voi pysyä raittiina. Meillä sattui klinikalla olemaan tiloja vapaana, joten päädyimme perustamaan asumisyhteisön, jossa päihdekuntoutujat voivat asua”, kertoo Kalliolan klinikan johtaja Tuomas Maasio.

Maasion mukaan yhteisö soveltuu erinomaisesti niille asiakkaille, jotka tarvitsevat tukea siirtyessään laitoskuntoutuksesta pois, mutta eivät vielä ole valmiita täysin itsenäiseen asumiseen.

Vantala-yhteisö on suunnattu täysi-ikäisille miehille ja naisille. Asumispalvelun maksaa asiakkaan kotikunta tai asiakas itse. Palveluun hakeudutaan kotikunnan käytännöistä riippuen joko sosiaalitoimen tai päihdepalveluiden kautta.

Vantala-yhteisössä asuminen on tavoitteellista ja toipumiskeskeistä. Yhteisössä asutaan kodinomaisissa tiloissa. Jokaisella asiakkaalla on oma kalustettu huone, josta löytyy oma wc ja suihku.

Lisätiedot:

Tuomas Maasio, Kalliolan klinikan johtaja